Spanje Portugal 2008

Richting Santiago de Compostela

16 april 2008

Ik ben vertrokken. Eerst heb ik een week het weer bekeken van heel Europa en een plan gemaakt. Het is geen goed idee om de gebruikelijke route via Parijs, Portiers, Bordeaux, San Sebastian, Burgos en Leon naar Porto te reizen aangezien het daar de komende dagen gaat spoken wat het weer betreft. Daarom heb ik gekozen voor de route Luxemburg, Lyon, Perpignan, Barcelona, Cambrils. Ik overnacht in Privas. Daar blijkt het laden van de camping cheques erg moeilijk. Het kost drie kwartier, maar uiteindelijk is het gelukt. Het is een zeer koude nacht en ’s morgens moet ik de ruiten van de auto krabben.

17 april

In Cambrils is een camping waar wij in 2005 ook hadden gestaan om daar eens heerlijk rond te fietsen. Er zijn prachtige routes en stevig klimmetjes.

Daar hebben wij ook Benny leren kennen, een leuke man met zijn vrouw Grietje en Adrienne, uit Losser. Ik had thuis al gezegd:”Zal je mee maken dat Benny er ook weer is”! En wie kom ik echt als eerste tegen? Ja juist Benny, dus gelijk dikke pret en gezelligheid.

Maar waar ik voor was gekomen, is fietsen. Maar dan moet het weer zeker mee werken en dat was helaas niet zo. Thuis hadden de weer voorspellingen aangegeven dat het in dat deel van Spanje de komende 5 dagen op zijn minst droog zou zijn, maar ik heb  waarschijnlijk de pech aan mijn achterste hangen, want als ik een paar dagen later vertrek dan is het of de duivel ermee speelt. Ik heb slecht weer! Helaas is het niet anders! Van de 5 dagen die ik daar heb doorgebracht heb ik er 1 gefietst. (dat is dus niet al teveel.)

Het had waarschijnlijk ook op het humeur van de andere kampeerders gewerkt want behalve door Benny werd ik volkomen genegeerd door de andere vutters. Ik ben met een daktent en dat is geen caravan of camper. Jammer maar het is niet anders. Ik zie ze wel stiekem gluren wat ik uitspook, maar contact maken, ho maar. De laatste nacht was het ook nog eens echt Spaans weer, met windkracht 6 of meer, dus ik heb geen oog dicht gedaan.

De tussenliggende dagen heb ik doorgebracht met lezen en naar buiten kijken of het al droog wordt. Erg interessant allemaal.

22 april

Door de huilende wind ben ik vroeg op. Om 5.45 uur loop ik al buiten te spoken, heel zachtjes anders worden de buren wakker. Klokslag 7.00 uur vertrek ik van de camping richting Burgos. Een kleine 700 kilometer. Het is een mooie route via Zaragoza en Logrono, waar ik de eerste wandelaars en fietsers heb zien gaan op de Camino naar Santiago de Compostela.

Het is beestenweer, de harde wind en de regen maakt het onvoorstelbaar zwaar! De mensen moeten afzien tot het bot. Totaal anders dan ik het zelf beleefde in 2001.  Ik ben van Sevilla dwars door Portugal naar Santiago de Compostela gefietst.(Ongeveer 1000 km.)  Mijn grootste tegenspeler was de hitte. De eerste 5 dagen was het 40 graden. Dat maakte het fietsen ook niet tot een pleziertochtje. Ik dronk 8 liter water per dag en nog had ik last van uitdroging verschijnselen! Vanaf Lissabon was het een stuk beter met temperaturen tussen 25 en 30 graden. Goed te doen. Nog steeds droom ik ervan het ooit nog eens van af Nederland te doen. Wie weet! Wat mij zo fascineert in deze pelgrimstocht, weet ik niet en ik kan het ook niet uitleggen. Misschien is het lezen van het boek:” Pelgrim zonder God”, van Herman Vuistje de oorzaak. Toen ik dat gelezen had wist ik het zeker! Ik moet een keer de Camino doen.                                             Aangekomen in Burgos had ik van te voren gedacht om weer op de zelfde camping te gaan staan maar dat liep even anders. Aangekomen in Villafria bij Burgos bleek dat de camping was opgeheven. Dat was even slikken. Ik had mij al verheugd op een heerlijke maaltijd die de toenmalige eigenaren ons gaven met de overheerlijke Miraflores wijn. Maar helaas moest ik op zoek naar een andere camping, die op het eiland Cartuga Miraflores lag. Ook geen miskoop bleek later. Een wat grotere camping maar, met een fantastisch restaurant waar een ober liep die zo was weggelopen uit het toneelstuk “Dinner for one”. Een fijne maaltijd en een heerlijke fles wijn en ook nog zeikende regen, mijn dag kon niet meer stuk!

23 april

Vroeg uit de veren maar weer. De volgende 600 km. wachten op mij. Nog steeds is het niet droog. Dat betekend alles nat in vouwen en ook nog tot de enkels in de klei! Het feest is compleet. Ik ben ‘s morgens om zes uur op maar heb wel een goede nacht gemaakt, na dat lekkere diner en de dito wijn. Ik volg nu de route naar Leon en hoop nog wat wandelaars of fietsers te treffen maar de nieuwe autobaan loopt wat verder van de Camino af dus dat lukt niet. Ook omdat mijn route na Leon wat zuidelijke wordt heb ik ze niet meer gezien. Maar het plan is als Renée 24 april in Porto aan komt per vliegtuig( je hebt nu eenmaal werkpaarden en luxe paarden) nog naar Santiago de Compostela te gaan.

Ik ben nu in Porto en gelukkig is het droog weer en de vooruitzichten zijn goed. Het feest kan beginnen!

24 april

Het vliegtuig landt keurig op tijd. (15.30 uur)

Doordat ik (Renée) geen bagage heb kan ik ook zo vertrekken en omdat het voor mij een uur vroeger is, lijkt de dag nog lang.

Nadat de tent weer uitgeklapt is, nemen we even de tijd om naar het strand te lopen.

We besluiten in het restaurant van de camping te eten. Als we daar tegen half acht aankomen zitten twee andere Nederlandse stellen op het terras iets te drinken, voor ze ook gaan eten.

Na even bij ze gezeten te hebben besluiten we met z’n zessen naar binnen te gaan.

Het blijkt een feestavond te zijn, want de camping bestaat die dag precies vier jaar.

Dat betekend dat we na het eten verrast worden met live fado muziek. Twee dames en één heer zingen om de beurt en ook van de gasten kunnen een aantal mensen mooi zingen.

Er gaan aan onze tafel een aantal flessen wijn doorheen. Een van onze tafelgenoten gaat helpen in de keuken met afwassen. Hij krijgt een schortje van een van de mensen uit de keuken en we horen aan het gelach dat ze er daar ook veel lol in hebben. Dan wordt om precies 12 uur een enorme taart naar binnen gebracht en champagne. Alle gasten mogen mee vieren.

Het is 1.30 uur voor we naar de tent terug gaan. Door de nodige alcohol zijn we bewusteloos die nacht!

25 april

De wijn van gisteren avond zit toch wel een beetje in ons hoofd. Veel verder dan een klein stukje fietsen en een leuk terras aan zee komen we niet.

We houden het maar op een rustdag.

26 april

Na van onze buren nog koffie gekregen te hebben gaan we op weg naar Santiago de Compostela.

De reis verloopt voorspoedig en om 14.30 uur zijn we al weer zover geïnstalleerd dat we de stad in kunnen. De beroemde kathedraal ligt op loop afstand.(ongeveer twee km.)

Van alle kanten komen pelgrims aan op zoek naar hun oorkonde en een slaapplaats.

Alle pelgrims hebben dezelfde handeling, of ze nu te voet of op de fiets zijn. Ze maken een foto van zichzelf voor de kathedraal en ze bellen naar huis dat ze er zijn.

Wij zoeken ook 5 keer om de kerk voor we het kantoor gevonden hebben. Je moet netjes buiten wachten tot je gehaald wordt en dan kun je voor € 1,- een officiële oorkonde kopen.

Na nog een paar zijstraatjes bekeken te hebben vinden we het genoeg voor vandaag en gaan we terug naar de camping.

27 april

We zijn te laat voor de mis van 10.00 uur, maar achteraf komt het goed uit. Om 12.00 uur is een speciale toeristen mis, (met 7 Heren) waarin de pelgrims die deze week binnengekomen zijn, per land genoemd worden en ook allemaal in hun eigen taal van steeds een andere priester de zegen krijgen. Er hangt een enorm zilveren wierookvat in het midden van de kerk en er zijn 8 mannen nodig om aan het touw te trekken waarmee het wierookvat zwaaiend boven de hoofden van de bezoekers wordt getrokken. Het is heel bijzonder om te zien.

We staan bijna voorin de kerk en kunnen alles goed zien.

Iedereen die wil kan ook ter communie gaan. Alle 7 priesters staan op een ander punt en wie wil kan langs lopen. Omdat er om 13.00 uur weer een mis is, is het haasten om op tijd klaar te zijn. Met drie mannen halen ze het wierookvat los van het touw en twee mannen dragen het aan een lange stok tussen zich in de kerk uit.

Wij lopen nog een poosje door de stad en gaan dan terug naar de camping.

28 april

Vandaag vertrek uit Santiago de Compostela. Het regent dus alles nat in pakken. Mijn gedachten dwalen af naar de pelgrims die ook op dit moment op pad gaan; het wordt weer een dag afzien voor hen,

Wij zijn na een uurtje klaar en vertrekken richting Portugal. Na ongeveer 130 km bereiken we de grens waar we inkopen gaan doen in een groot winkelcentrum. We kunnen alles kopen behalve melkpoeder dus een telefoontje naar Maja of zij zo goed wil zijn dat voor ons mee te nemen. Dat is geregeld en we landen dan op een camping van de Orbitur club. Die is goedkoop en rustig voor een goede nachtrust.

29 april

Vanmorgen na een heerlijke nachtrust opgestaan. Andermaal regent het een beetje maar dat mag de pret niet drukken. Vandaag maar een ritje van ongeveer 100 km. terug naar de camping in Angeiras in afwachting van het vliegtuig dat Maja meebrengt naar Porto.

We gaan op de plaats naast die van de vorige keer staan, schuin tegenover Rolf en Pieter.

Wanneer we ’s avonds even gaan internetten, gaat het zo hard regenen dat we in het restaurant blijven om te eten.

30 april

Maja landt ruim een half uur later dan gepland, maar ondanks dat zijn we al weer om 10.00 uur terug op de camping. Na de lunch gaan we met de bus naar Porto, een reis van ruim een uur! In Porto kun je met een hop on hop off dubbeldekker die open is aan de bovenkant een stadstour maken, waarbij je zelfs in het Nederlands via een bandje kunt horen waar je langs komt. Er staan twee routes op de kaart en we kiezen ervoor om vanmiddag de langste van de twee vast te doen, om een goede indruk van de stad te krijgen. Bij de kaart zit ook een toegangsbewijs voor een van de port huizen voor een rondleiding en, veel belangrijker: een portje proeven. Voor vandaag wordt dat iets te veel van het goede en de buskaart is 24 uur geldig. Ook moeten we nog een uur terug met de stadsbus, dus morgen de rest.

1 mei

Maja is jarig en geniet vandaag van haar eerste officiële pensioendag. Ze maakt er in de stad meteen gebruik van, door overal te controleren of ze een ticket voor een pensionado kan krijgen. We doen de tweede route van de hop on hop off bus, en tussen de middag trakteert Maja ons op een heerlijke uitgebreide lunch.

We zitten in een restaurant met voornamelijk Portugezen. Maja en Renée hebben een visschotel met rijst voor 2 personen, maar er kunnen makkelijk nog twee mensen mee eten.

Thomas heeft een vleesgerecht dat ook heerlijk smaakt. We eindigen met een glaasje 10 jaar oude port, als voorproefje op de echte ‘proeverij’ die we nog willen maken.

Als we bij het porthuis aankomen is het al 17.15 uur en de laatste rondleiding, alleen in het Portugees is net begonnen. We mogen nog wel aansluiten, maar we verstaan er niet zo heel veel van. Wel is het leuk om door de wijnkelders mee te lopen, waar alle houten vaten met port liggen. In de grote vaten zit de ruby port en in de kleine de twany port.Je hebt port die al 20 jaar oud is! We krijgen een klein slokje hele jonge port te proeven, maar je kunt ook glaasjes kopen met 10 of 20 jaar oude port. Dat doen we om het verschil te proeven. Heerlijk!

Wanneer we 18.10 uur het porthuis verlaten, moeten we nog terug lopen, over het water naar de andere helft van de stad en een heel stuk omhoog, waar we net de bus van 19.00 uur terug naar de camping halen.

Aan de tent hangt, heel lief, een klein cadeautje voor Maja van Rolf en Pieter.

We hebben zo uitgebreid geluncht, dat we niets meer hoeven te eten.

2 mei

We vertrekken naar Nazaré, een leuk klein vissersdorpje op de weg richting Lissabon. Daar is wel een camping en in Coimbra waar we eerst naar toe wilden niet. De tent is erg nat en het is nogal een klus om alles in de auto te krijgen en daarna weer op te bouwen.

De camping in Nazaré ligt ongeveer een kilometer buiten het dorp. Morgen gaan we er naar toe.

3 mei

Op ongeveer 600 m. van de camping ligt een grote supermarkt waar we vanmiddag op de terugweg boodschappen willen meenemen. We lopen eerst het nieuwe deel van Nazaré in, langs de boulevard. Er is volgens Maja en Thomas veel veranderd de laatste jaren. Het is erg toeristisch, maar wel leuk om even te zien. Nadat we de boulevard en wat zijstraatjes gezien hebben, gaan we met een tandradbaantje terug naar de bovenstad, het oude gedeelte. We treffen het dat er net uit de kerk met grote toegangstrap een bruidspaar komt met 100 tot 150 gasten. Er staat een open koets klaar met paarden ervoor. Alles is met goud versierd. Ook de bruid en bruidegom zijn in het goud gekleed.

Wanneer we het oude stadsdeel bekeken hebben lopen we terug naar de camping, denken we.

De weg herkennen we niet, en na een uur lopen waarbij nog steeds geen zijstraat te zien is, houden we een auto aan om de weg te vragen. Er zit een oudere Portugees in de auto die wanneer hij begrijpt wat we bedoelen ons zegt dat we totaal fout zitten en dat we mogen instappen omdat hij ons wel even zal brengen! In eerste instantie brengt hij ons naar het strand, maar als we het toegangsbewijs van de camping laten zien, brengt hij ons die richting uit. Onderweg komen we ineens bij de grote supermarkt die we ’s morgens gezien hebben en de oud zeeman, die in Rotterdam en Amsterdam geweest is, zet ons daar af. Hij wil niets voor de “taxi rit’ hebben en we bedanken hem zeer.

Na boodschappen gedaan te hebben komen we terug op de camping met voor Maja zere voeten van het lange lopen en staan.

4 mei

Het is helaas iets vochtiger dan gisteren. Er hangt een zee mist en het lijkt wat te miezeren. Toch zien we kans voor 9.30 uur te vertrekken.

We gaan eerst naar het klooster van Alcobasca. Heel bijzonder om zo’n grote kerk zonder opsmuk te zien, na alle katholieke kerken vol beelden en goud die we tot nu toe gezien hebben. Hier liggen Pedro en Inez begraven. Zij wilden trouwen, maar Pedro’s vader, de koning, wilde dat niet en toen Pedro op reis was heeft zijn vader Inez laten vermoorden.

De koning ging snel daarna zelf dood en toen heeft Pedro de moordenaars van Inez weer laten doden. Pedro en Inez liggen tegenover elkaar in de kerk met de voeten naar elkaar toe.

We gaan verder naar Lissabon, waar we op de stadscamping alles weer opbouwen en al snel is alles weer droog, want het is wel benauwd vandaag, maar droog.

5 mei

Vanaf de camping kun je goed met de bus naar de stad. Een tocht van ongeveer 40 min.

In de stad kijken we eerst maar eens rond voor we een plan maken voor deze dag. We weten dat je bij een metro station een 24 uurs kaart voor alle bussen en trams kunt kopen en daar gaan we naar op zoek. Het duurt even, maar als we het station gevonden hebben, lukt het ons met hulp van een medewerker van de metro om kaartjes uit de automaat te halen.

(toch lastig als je geen Portugees verstaat.)

Met deze buskaart kun je ook met de oudste lift van Lissabon naar boven. De lift is in 1902 open gegaan voor publiek en heeft qua uiterlijk wel iets weg van de Eiffeltoren.

We dwalen wat door de bovenstad en gaan met de oudste tram weer naar beneden. Daar lopen we nog wat rond, pakken soms een bus en gaan natuurlijk met tram 28 van begin tot eindpunt.

Je komt dat langs de meeste bezienswaardigheden en je kunt even lekker zitten!

Lissabon is een vrij compacte stad, met veel kleine straatjes en steegjes.

Voor vandaag is het genoeg geweest en we gaan terug naar de camping.

6 mei

Als eerste staat de toren van Belem op het programma. Die was onderdeel van een indrukwekkend fort uit 1515

Alleen de toren is nog over. Binnen klimmen we via een heel smal wenteltrapje naar de verschillende etages en we kunnen ons voorstellen dat hier bevelhebbers en koningen hebben rond gelopen. Het moet ’s winters erg koud geweest zijn. In sommige vertrekken is geen haard aanwezig!

Daarna wandelen we naar het klooster van Jeronimos. Een enorm gebouw met een heel mooie voorgevel. Binnen in de kerk van het klooster zijn allemaal meisjes van een jaar of 8 aan het oefenen met de juf. Ze doen waarschijnlijk binnenkort eerste communie en worden netjes van klein naar groot in de rij gezet en ze moeten precies op bepaalde punten blijven staan om daarna bij een juf te oefenen wat de priester gaat zeggen en doen. Ook is er van dezelfde school een koor aan het oefenen.

Buiten staan de jongens al te wachten om hetzelfde te gaan doen.

De kerk is prachtig. Om naar de rest van het klooster te gaan moet je een kaartje kopen.

Maja mag weer op een pensionada kaartje!

Helaas valt wat we te zien krijgen erg tegen. We zien allen een binnen hofje en we kunnen nu boven in de kerk op het balkon komen. Leuk om naar beneden te kijken, maar je mist niets als je het overslaat.

Voor een ander deel van het klooster, waar een tentoonstelling is met gouden en zilveren voorwerpen uit de kerk kopen we niet opnieuw een kaartje.

We gaan door naar de stad en zoeken een gezellig restaurant om te lunchen. We vinden iets waar alleen Portugezen zitten. Een goed teken, want we willen de Portugese keuken proeven en geen toeristen menu. Het eten is uitstekend en de wijn ook!

We dwalen nog wat door de stad, bezoeken nog enkele kerken en dan houden we het voor gezien.

7 mei

Maja moet vandaag al weer terug naar Nederland. De tijd vliegt als het gezellig is!

Na het ontbijt pakken we alles in en proberen het zo in de auto te krijgen dat Maja’s koffer er op het vliegveld makkelijk uit te krijgen is.

Helaas voor haar moet ze toch met bagage terug vliegen, want het is niet meer te verstouwen.

Dat heb je als je voor verschillende mensen lekkere port mee wilt nemen!

Nadat we Maja afgezet hebben op het vliegveld neemt Portugal huilend afscheid van ons. Het gaat regenen en wordt nooit meer droog!

We overnachten in Salamanca en ook daar blijft het regenen.

8 mei

Kletsnat pakken we alles in om naar Burgos te gaan. Het blijft druilerig weer, maar als we er zijn gaat toch net even de zon schijnen! Na de lunch gaan we op de fiets de stad in om de beroemde kathedraal te bekijken. Het is een makkelijk fietstochtje, alleen begint het helaas weer te regenen. Vlak bij de kathedraal is een tijdelijke tentoonstelling van grote bronzen beelden. Nadat we de fietsen veilig weggezet hebben gaan we de kerk in. We krijgen een Nederlandse beschrijving mee en dat samen met wat de Trotter vermeldt is alles de moeite van het bezichtigen waard.

Helaas plenst het als we na anderhalf uur weer naar buiten komen. We hadden graag nog wat door de rest van de stad gefietst, maar het is geen doen.

Drijfnat komen we op de camping terug en dan is het wel een beetje armoedig met de daktent en een luifeltje. Een voordeel is weer dat we min of meer verplicht gaan eten in het restaurant van de camping, waar de ober zo uit “Dinner for one”

gestapt lijkt te zijn. Hij is nogal krom en loopt precies zoals de butler uit “Dinner for one”.

Het eten is uitstekend en we zitten heerlijk droog.

9 mei

Op de radio horen we dat het in Nederland prachtig weer is en wij hebben alleen maar regen!

We rijden tot Portier en het wordt wel droog, maar koud. We kunnen wel zelf koken en zorgen ervoor dat we morgen snel weg kunnen.

10 mei

Dat lukt! We zitten 7.45 uur al in de auto en kopen onderweg brood voor een ontbijt. Het voordeel van Frankrijk is dat je bij elke benzinepomp op de autoroute ook stokbrood kunt kopen. We hebben een camping uitgezocht die zo noordelijk mogelijk ligt, want daar moet het mooie weer zijn. Het duurt tot ongeveer 13.00 uur voor de zon doorbreekt, maar dan is het ook gelijk heerlijk warm weer!

We gaan naar Villars l’Áuthie. Het lijkt in “the middel of nowhere “te liggen. Er is geen supermarkt te zien en we moeten nog wel voor twee dagen boodschappen hebben! Dan op het moment dat we voor de camping staan, staat er voor ons een soort SRV wagen. Die wil net vertrekken, maar de laatste klant ziet ons en vraagt de eigenaar even te wachten. Het blijkt een rijdende slager te zijn, die het leuk vindt om ons als klant te hebben. Hij heeft voldoende producten om vandaag door te komen en zo is ook dat probleem weer opgelost. We worden vriendelijk ontvangen en krijgen een leuk plekje. Heerlijk dat alles nu snel echt droog is!

11 mei

Het is zondag, eerste Pinksterdag en Moederdag vandaag!

Het weer is heerlijk en na een lekker ontbijt gaan we op de fiets naar een dorp op ruim 5 km. afstand, waar een supermarkt moet zijn die ’s morgens open is. Het is een leuk plaatsje, waar we ook een nieuwe parasol kunnen kopen. Die van ons is gisteren avond aan de ketting van de fiets blijven hangen, een actie die hij niet overleefd heeft.

De rest van de dag gebruiken we om op te ruimen, en dit boek uit te lezen.

Morgen helaas al weer de laatste dag van deze vakantie!!